MONTESSORI ADOLESCENTNÍ KOMUNITA NA VLASTNÍ KŮŽI
KDY: 14.7. – 18.7.2025
KDE: v Křížovicích (cca 1 hodina od Brna)
CENA: 6000 Kč – zahrnuje program, ubytování, stravu
PRO KOHO: pro učitele, průvodce, vzdělavatele, ředitele, rodiče a dospělé zajímající se o Montessori vzdělávání
DOZVÍŠ SE O ADOLESCENTNÍM VĚKU
- co může udělat (jakákoli) škola pro to, aby více reagovala na vývojové potřeby
- jak a proč funguje Montessori vzdělávání pro tento věk
- dostaneš základní náhled na to, kde adolescenty podpořit, jak je provést
- ujasníš si, jaká je role vzdělavatele a jaká je role rodiče adolescenta
ZAŽIJEŠ TO SAMÉ JAKO NAŠI STUDENTI
- společné vaření a stravování
- sdílené ubytování
- lekce a semináře
- práci na farmě
- komunitní život
- denní režim dle rozvrhu
- cestu vlakem
- noví přátelé
- čas bez telefonu, zpomalení
OČEKÁVÁME
- účast na on-line informační schůzce, v pondělí 23.6. 2025 v 17:00
- důvěru, že tě provedeme tak, aby ses cítil/a dobře
- upřímný zájem dozvědět se o vzdělávání adolescentů a jejich vývojových potřebách
- tykání se všemi účastníky i průvodci po dobu této akce (při práci to ani jinak nejde)
- že odložíš telefon a budeš „tady a teď”
- že si to přijedeš užít
Minimální počet účastníků je 8, maximální 25. S sebou je potřeba vlastní spacák.
Těší se na tebe tým průvodců z Montessori ZŠ Perlička: Helča Matoušková, Martina Knoppová a František Chalupa
NĚCO O NÁS
Helena Matoušková
V Montessori ZŠ Perlička pracuji deset let. Šestým rokem jsem hlavní průvodkyní ve třetím trojročí (7.- 9. třída). Pro tento věk jsem se vyškolila ve Švédsku u Jenny Höglund v Montessori Centre for Work and Study, Rydet. Před tím, než v Perličce dorostly děti do adolescentního věku, jsem pracovala 4 roky ve druhém trojročí jako asistentka a učitelka angličtiny. Před mateřskou dovolenou jsem pracovala 7 let na klasické základní škole. Ve své práci se studenty čerpám ze svých zkušeností ze skautského oddílu, kde jsem se naučila vše potřebné pro spokojený život.
Mojí misí je šířit Montessori vzdělávání v co nejautentičtější podobě. V Perličce jsem stála u zrodu našeho adolescentního programu a společně s kolegy a vedením školy jsme již překonali řadu překážek a turbulencí a nyní již s nadhledem mohu upřímně poradit, kudy se při vzdělávání adolescentů vydat. Uspořádat tento pětidenní workshop byl můj sen, protože bych moc ráda napomohla tomu, aby na adolescenty bylo v naší společnosti nahlíženo tak, jak si zaslouží. Umí být úžasní, jen k tomu potřebují ty správné podmínky.
Martina Knoppová
V Perličce pracuji pět let. Jsem původně inženýrkou geodézie, ale moje vášeň pro vedení kolektivů dospívajících a dětí na letních táborech a v oddíle mě nakonec přiměla změnit profesi. Absolvovala jsem proto výcvik Učitel Naživo a také orientační Montessori kurzy pro věk 6-12 let a 12-18 let. Zůstala jsem ale v technickém oboru a v Perličce vyučuji matematiku, ekonomiku a informatiku.
K Montessori vzdělávání jsem našla cestu po narození mé nejstarší dcery, kdy jsem s údivem pozorovala senzitivní období a hledala možnosti, jak ji podpořit. Později, když jsem si našla Perličku jako částečný úvazek při rodičovské dovolené, jsem dostala utvrzení, že skutečně existuje škola fungující tak, jak jsem o tom pouze snila. Žáci a studenti od 3 do 18 let se v ní rozvíjí v respektu a skutečné svobodě, která odpovídá jejich věku. Moje osobní poslání v Perličce je snaha o nastartování našeho Lycea. Přes řadu úspěchů a také propadů jsme s Lyceem stále na počátku a zaslouží si patřičnou dávku elánu a práce, jako každá začínající škola.
František Chalupa
V adolescentním programu Montessori ZŠ Perlička pracuji třetím rokem jako průvodce. Ideově i prakticky navazuji na své minulé působení ve skautském oddíle. U nás na školní farmě mám na starosti kuchyň a celý proces od plánování jídelníčků přes nákup až po vaření se studenty. V předmětu historie a současnost civilizace se snažím studentům předat znalosti, ale především zápal pro studium dějin a společenských věd. V rámci tělesné výchovy se studenty rád zkouším nové sporty, chodíme běhat do lesa, občas vytáhneme kola, běžky nebo strávíme skvělé chvíle na lyžáku.
Absolvoval jsem týdenní intenzivní orientační kurz pro průvodce adolescentů vedený švédskou lektorkou Jenny Höglund ve Francii. V Montessori pedagogice vidím obrovský potenciál zejména pro její ucelené chápání vývoje dítěte a adolescenta. Třetím rokem jsem svědkem, jak se z dětí stávají mladí dospělí, pro něž je odpovědnost stejně zásadní jako svoboda. Věřím, že klíčem k takovému vývoji je prostředí, které se s kolegy dle našeho nejlepšího vědomí a svědomí snažíme vytvářet.